00          м. Острог

vpu28_ostrog@ukr.net

 

приймальна комісія

0674524233 (8:00-16:00)

 

0679446152

0687641063

Оновлено 11.03.2024 08:52  

Выпадающее меню  


Приймальна комісія

тел. 0674524233

Понеділок-п'ятниця

(8:00-16:00)

Проєкт

"Розвиток трудового потенціалу для України"


День відкритих дверей

22 березня 2024 року


Дистанційне навчання


Навчально-практичний центр


Правила прийому


Державні закупівлі


Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Прозорість та інформаційна відкритість

(Ст. 30 Закону України "Про освіту")

Тема уроку: «Генетично модифіковані організми»

викладач біології Завадовська Г.В.


Мета  уроку:

навчальна:   сформувати  в  учнів уяву  про  генну інженерію,   як про один із напрямків біотехнології, її проблеми та перспективи;

розвиваюча: розвинути творчі здібності учнів, вміння працювати з підручником,  можливість висловлювати свої думки вслух, вести дискусію;

виховна: виховувати вміння мислення учнів та поваги до чужої думки. Дидактичні матеріали: таблиці, плакати, генномодифіковане насіння кукурудзи та ріпака.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Структура уроку

I.              Організаційний етап (1-2 хв.)

II.           Перевірка домашнього завдання (5-7 хв.)

     1.      Види гібридизації.

     2.      Домінантні та рецесивні ознаки.

     3.      Фенотип та генотип (навести приклад).

     4.      Віддалена гібридизація.

III.         Актуалізація опорних знань (2-3 хв.)

IV.        Засвоєння нових знань (20-25 хв.)

      1.      Вступ. Історія розвитку ГМО.

      2.      Загальні відомості про генну інженерію.

      3.      ГМО в сільському господарстві.

      4.      Основні завдання генної інженерії в галузі харчового виробництва.

      5.      Вплив ГМО на організм людини.

      6.      Чи є ГМО в Україні?

      7.      Висновки.

V.                 Узагальнення вивченого матеріалу. Тематичний диктант (5-7 хв.)

VI.              Підведення підсумків уроку (2-4 хв.)

 

Хід уроку

I.         Організаційний етап

Учитель перевіряє наявність учнів на уроці та ознайомлює їх з планом вивчення нового матеріалу. Звертає увагу учнів на таблиці, плакати, генномодифіковане насіння кукурудзи та ріпака.

II.        Перевірка домашнього завдання

Учні пригадують вивчений матеріал і дають відповіді на поставлені запитання. Підходять до плакатів та наочно пояснюють вивчений матеріял. Учень підводить висновок по вивченому матеріалу.

III.      Актуалізація опорних знань

IV.      Засвоєння нових знань

Учитель пише на дошці план вивчення нової теми. Пояснення нового матеріалу супроводжується демонстрацією таблиць, плакатів, фото ГМО та зразками ГМ насіння, що міститься в пробірках.

      1. Вступ. Історія розвитку ГМО

XX      століття      характеризувалося      видатними досягненнями   науково-   технічного   прогресу,   які радикально змінили життя людини. Це передусім ядерна технологія, електроніка і новітня біотехнологія. Сучасні темпи розвитку біотехнології та її перспективи, в порівнянні щонайменше з  комп'ютеризацією  нашого  життя  вражають уяву сучасної людини, що  навіть саме існування людини залежить від досягнень новітньої біотехнології. Нині біотехнологія на практиці показує великі успіхи в сільському господарстві. Це виведення нових   сортів   рослин   стійких   до гербіцидів,   комах,  хвороб,   стресових  впливів.   Це виробництво новітніх харчових продуктів із заданими припаратів; створення безвідходних технологій і утилізація речовин, шкідливих для довкілля; виведення високопродуктивних тварин і мікроорганізмів з новими і посиленими властивостями й ознаками. Навіть дуже багата уява не може передбачати всі можливості, що будуть реалізовані людиною з використанням біотехнології.

Постає запитання то звідки ж взялися генномодифіковані   організми?  Під  час «холодної війни» військові кола обох супердержав - США і СРСР покладали неабиякі надії на біологічну зброю нового типу. Ця зброя мала бути набагато ефективнішою, ніж термоядерна. Вона не знищувала би територію та індустрію, а впливала би тільки на населення.

До цієї зброї відносились і штучні, генетичне модифіковані організми. Тобто, такі організми, що містили гени штучно створені, або запозичені в інших організмів. Це відкривало грандіозні перспективи, а саме створення вірусів і рослин, котрі би знижували імунітет людей, несли нові хвороби, від яких не було би ні природного захисту, ні ліків. Після закінчення «холодної війни» виникла сирйозна проблема з фінансування цих програм у США цю ідею підхопили корпорації, котрі спеціалізувались на агротехнологіях і незабаром на світовому ринку з'явилися генетичне модифіковані сільськогосподарські культури, а фактично - нові, штучні види рослин, що не пройшли природну або звичайну сільськогосподарську селекцію, а були синтезовані шляхом біотехнологічних операцій.

      2. Загальні відомості про генну інженерію

То що ж таке модифікація?

Це зміни у генетичному коді рослини - геномі. Гени несуть інформацію про всі риси, що їх успадковує будь - який організм - жива істота. Вони складаються з ДНК. Генетична модифікація є результатом зміни ДНК або введення генетичного матеріалу з одного організму до іншого, який може бути різновидом або того самого, або іншого виду.

Наприклад гени можуть бути перенесені з однієї рослини до іншої, з рослини до тварини чи з тварини до рослини. Нині генетики можуть майже все. Їм вдалося вивести сорти картоплі, яка не приваблює колорадських жуків, або винограу, що не боїться заморозків. Така модифікація - це зміна одного чи кількох генів у геномі, тобто виведення нових рослин з новими функціями.

 Для чого використовується генетична модифікація?

Генетична модифікація дозволяє отримати рослини, тварин та мікроорганізми, зокрема бактерії, зі специфічними властивостями, що дуже важко досягти традиційними методами. Крім того вона дає змогу переносити гени з одного виду до іншого, для отримання певних ознак, чого взагалі неможливо добитися шляхом традиційної селекції.

Століттями люди розводили тварин та нові види рослин, прагнучи розвивати певні ознаки або ж уникати їх. Серед найяскравіших прикладів скакові коні, що їх розводили, добиваючись щоразу більшої швидкості та сили, - а також троянди, селекція яких покликана розширити розмаїття їхньої кольорової гами, а також зробити стійкішими до хвороб. Протягом багатьох поколінь,

Іноді тисяч років, найголовніші у світі сільськогосподарські культури селекціонували, схрещували, намагались домогтися від них якнайкращого пристосування до умов вирощування і водночас вдосконалюючи їхні смакові якості.

Отже, якщо традиційні методи включають змішування тисяч генів, то генетична модифікація дозволяє додати один, окремий ген або невелику кількість генів до генетиної структури рослин чи тварин, і це тягне за собою ті чи інші зміни. За допомогою генетичної модифікації, гени можна «ввімкнути» чи «вимкнути», міняючи у такий спосіб процес розвитку рослин чи тварин.

Що таке ДНК?

Дезоксирибонуклеїнова кислота (ДНК) - один із двох типів природних нуклеїнових кислот, який забезпечує зберігання, передачу з покоління в покоління  і реалізацію генетичної програми розвитку і функціонування живих організмів. Основна роль ДНК в клітинах - довготривале зберігання інформації про структуру РНК і білків.

З хімічної точки зору, ДНК - це довга полімерна молекула, що складається з послідовності блоків - нуклеотидів. Кожний нуклеотид складається з азотистої основи, цукру (дезоксирибози) і фосфатної групи.

У переважній більшості випадків макромолекула ДНК складається з двох ланцюжків, орієнтованих азотистими основами один проти одного. Ця дволанцюжкова молекула уворює спіраль. В цілому структура молекули ДНК отримала назву «подвійної спіралі».

Вчені про ГМО

У сівті так і не вирішили однозначно, наскільки безпечні або навпаки шкідливі генно-модифікавані організми та продукти харчування для здоров'я людини. Вчені усього світу сперечаються з цього приводу, доводячи контр версії.

ГМО позбавлять світ від загрози голоду, - кажуть одні вчені. Потенційна шкода ГМО явно недооцінюється - кажуть інші.

Про негативний вплив ГМО

Поки , на жаль, ні. До того ж виявилося, що ГМО-кукурудза, соя і картопля майже на 30% дорожче, ніж ті, що вирощені по-старому. Є ще один мінус у виробництві генно модифікованих продуктів. Справа в тому, що раніше фермер міг залишити собі частину врожаю «на насіння». Тепер таке зробити неможливо тому, що генно модифіковані рослини не дають ні життєздатного насіння, а ні плодів. Тобто це вигідно в першу чергу постачальникам посадкового матеріалу.

А ще виявляється, що всупереч очікування вчених на полях з ГМО, гербіцидів і пестицидів використовують в середньому на 150 грамів на гектар більше, ніж на звичайних полях.

Ще є мінус, про який взагалі варто мовчати. Чи знаєте Ви, що на полі культурні ГМО рослини дають гібриди з дикорослими рослинами? Можна собі тільки уявити які мутанти будуть заселяти нашу Землю через кілька десятків років. Ще один тероризм може отримати новий напрямок. Уявіть собі скільки нових і нікому невідомих вірусів можна створити. З такими вірусами впоратися буде дуже і дуже складцно, адже при створенні можна їм буде надати будь-які властивості.

Не можна забувати про можливість ненавмисного або навмисного створення продуктів з ГМО, здатних справити негативний вплив на організм людини в умовах неконтрольованої генно-інженерної діяльності. Це означає, що потрібний багаторівневий контроль за харчовою продукцією, що має ГМ- аналоги. Ірина Єрмакова, доктор біологічних наук, міжнародний експерт з продовольчої та екологічної безпеки: «Потенційна шкода ГМО явно недооцінюється. У процесі впровадження в організм гени здатні як самі мутувати, так і чинити негативний вплив на геном організму людини. У результаті можуть утворюватися невідомі токсичні білки, що викликають токсикоз і алергію. Що, власне, і відбувається. Зростання онкологічних захворювань в усьому світі - результат впровадження ГМО.

Крім того, ГМО можуть бути використані в біотероризмі як біологічна чи хімічна зброя. Я і мої колеги не проти біотехнологій взагалі. Ми вважаємо, що дослідження безпеки таких недостатньо об'єктивні, адже їх, як правило, оплачують компанії, безпосередньо зацікавлені у впровадженні ГМО».

ГМО активно обговорюються кожен день, і питання, що стосуються їх безпеки є джерелом дебатів з біоетики в харчовій промисловості та біотехнології.

Про переваги ГМО

Тепер про плюси. Так от з плюсами трохи важкувато. Якщо поки не розглядати всерйоз ідею боротьби з голодом, то і плюсів ГМО якось відразу не помітиш.

Насправді за допомогою цієї технології можливо буде вирощувати органи для трансплантації. Тисячі людей помирають щодня, так і не дочикавшись донорської нирки чи печінки. А ось за допомогою генної інженерії можна буде вирощувати органи в будь-яких кількостях і дуже швидко.

Свою думку висловив академік РАМН Віктор Тутельян. ГМО розшифровується як генетично-модифікований живий організм, генотип якого штучно змінено за допомогою методів генної інженерії. Більшість вчених зараз розглядають створення ГМО як природний розвиток робіт з селекції тварин і рослин.

Розробка методів генної інженерії і накопичення знань про обмін речовин людини і тварин дадуть можливість створювати такі продукти значно швидше і з більшою точністю отримувати бажаний результат. Загальноприйнятою стає думка, що тільки ГМО можуть позбавити світ від загрози голоду, так як за допомогою генної модифікації можна збільшувати врожайність та якість їжі.

Без генної інженерії людство може опинитися в глухому куті. За і проти вирішувати Вам.

      3. ГМО в сільському господарстві

Небезпека вирощування ГМО в природі: загроза екології

ГМО, зокрема рослини, які вирощують у відкритому грунті, поза сумнівом взаємодіють з оточуючими їх організмами.

Тому постає питання чи може така взаємодія порушити екологічну рівновагу? Як правило, в першу чергу в нанесенні шкоди навколишньому середовищу звинувачують рослини, які виробляють токсини для захисту від комах-шкідніків — наприклад, стійка до колорадського жука трансгенна картопля, яка виробляє Bt-токсин, але використання отрутохімікатів в порівнянні з вирощуванням стійких до жука ГМО завдає незрівнянно більше шкоди екологічній   рівновазі.   Екологічна   безпечність іншої трансгенної рослини була доведена в історії з метеликом-монархом. У 1999 році кукурудзу, модифіковану геном Bt-токсину, який захищає рослину від кукурудзяного метелика, звинуватили в скороченні популяції метелика, личинки якого харчуються листям з пилком трансгенних рослин. В 2001 році в результаті дворічних досліджень було виявлено, що пилок Bt-кукурузи не є небезпечним для личинок, а ось від використання на полях отрутохімікату цигалотрину їх чисельність дійсно скорочується.

Наприклад, на даний момент методи генної інженерії дозволяють конструювати трансгенні рослини таким чином, що чужорідні гени взагалі не потрапляють в пилок, або пилок ГМО взагалі нежиттєздатний в природі. Застосування ГМО в сільському господарстві може щей принести користь навколишньому середовищу.

Вирощування більш продуктивних і невибагливих трансгенних рослин дозволить збільшити врожайність без територіального розширення полів, зберігаючи тим самим ліси від вирубки під сільськогосподарське і промислове використання.

Отже, саме по собі, як явище, ГМО є порівняно нешкідливим для людини та нваколишнього середовища, але як і скрізь в харчовій промисловості, все-таки існують певні небезпеки, пов'язані з трансгенними продуктами.

      4. Основні завдання генної інженерії в галузі харчового виробництва

ГМО е продуктах - вибір майбутнього

З кожним роком все більше фермерів надають перевагу ГМО рослинам перед їх «звичайними» видами. Більшість з цих культур — соя,       кукурудза, бавовна,ріпак і люцерна, генетичне модифіковані, щоб протистояти шкідникам та гербіцидам. Інші культури, що вирощуються на комерційній основі або для польових випробувань - це картопля, стійка до вірусу та рис із підвищеним вмістом заліза та вітамінів.

ГМО в продуктах можуть використовуватись в різних цілях. В процесі розробки:

- банани, які будуть виробляти вакцину проти інфекційних захворювань, таких як гепатит В;

- риба, що зростає вдвічі швидше ніж звичайна;

- корови, стійкі до коров'вчої губчастої енцефалопатії;

- фруктові і горіхові дерева, які дають врожайність на кілька років

раніше;

- рослини з яких виробляють нові види пластмас з унікальними властивостями.

ГМО в продуктах: переваги та недоліки

Технології генетичної зміни продуктів пропонують спокусливі перспективи для задоволення деяких з найбільших проблем 21 століття. Як і всі нові технології , вони створюють певні ризики, як відомі, так і поки що невідомі. Суперечки навколо ГМО в продуктах харчування і сільськогосподарських культурах, зазвичай зосереджені на людині та екологічній безпеці, маркуванні та споживчому виборі, праві інтелектуальної власності, етиці, продовольчої безпеки, охорони навколишнього середовища.

Переваги

Культурні рослини

- покрашення смаку та якості; 4- зменшення часу дозрівання; 4- збільшення врожайності;

- підвищена стійкість до хвороб, шкідників, гербіцидів; 4- збільшення вмісту поживних речовин;

- нові продукти і технології вирощування.

Тварини

- покращене здоров'я, продуктивність, стійкість до холоду і

нарощування маси;

- більша кількість і вища якість м'яса, яєць і молока;

Навколишнє середовище

- «дружні» біогербіциди і біоінсектициди;

- охорона грунтів, води, повітря;

- біопереробки для лісового господарства; 4- природна переробка відходів; Суспільство

- збільшення продовольчої безпеки для зростаючого населення.

Недоліки

Безпека

- потенційний вплив на здоров'я людини, в тому числі алергени, передача генів стійкості до атибіотиків, та ще не вивчені фактори;

- потенційний вплив на навколишнє середовище, в тому числі: ненавмисне переміщення трансгенів шляхом перехресного запилення, невідомі фактори фпливу на інші організми, втрата флори і фауни. Інтелектуальна власність

4 домінуванння в світовому виробництві продуктів харчування

декількох компаній;

- збільшення залежності країн, що розвиваються від промислово розвинених країн;

- біопіратство,або несанкціонована експлуатація природних ресурсів.

Етика

- зменшення цінності природних організмів;

- невміле поводження з природою шляхом змішування генів між видами;

- заперечення стосовно вбудовування генів тварин в рослини і навпаки;

- стрес для тварин.

Маркування

- необов'язкове в деяких країнах (наприклад США);

- змішування ГМ культур з органічними продуктами робить маркування марним.

      5. Вплив ГМО на організм людини

Мільйони людей у всьому світі кожен день вживають їжу, що містить ГМО. При цьому питання впливу ГМО на здоров'я людини досі залишається без відповіді. Дискусії на цю тему тривають у світі більше 10-ти років.

Вчені-генетики ніяк не дійдуть певної думки про те, як же впливають на організм людини трансгенні продукти, якими можуть бути наслідки їх споживання у віддаленому майбутньому. Адже з моменту їх появи минуло трохи більше 20-ти років, а це надто малий термін для остаточних висновків.

Деякі експерти вважають, що змодельовані гени здатні викликати генетичні мутації в клітинах організму людини. Отже ГМО можуть здійснювати негативний вплив на організм людини.

Вчені не виключають, що ГМО можуть стати причиною алергій і серйозних порушень обміну речовин, а також збільшувати ризик виникнення злоякісних пухлин, придушувати імунну систему і привести до несприятливості організму до окремих медичних припаратів. З кожним днем з'являються нові наукові дані, що підтверджують факти негативного впливу ГМО на піддослідних тварин, у яких всі процеси в організмі протікають набагато швидше, ніж у людини.

Незважаючи на наведені факти, слід враховувати, що довгострокові дослідження безпеки трансгенних продуктів не проводилися, тому ніхто не може точно стверджувати про будь-який негативний вплив їх на людину. Втім, як і заперечувати таке.

      6. Чи є ГМО в Україні?

«Немає жодного генетичного модифікованого організму зареєстрованого в Україні. Тому жоден з генетичне модифікованих інгредієнтів, що використовується в їжу, яка продається в Україні не може бути законним. Ця норма передбачена в законі про біологічну безпеку, прийнятому в Україні в 2007 році», сказав Микола Проданчук, директор Інституту екогігієни та токсикології ім. Л. І. Медведя.

Верховна рада прийняла закон, який забороняє використання ГМО та похідних від ГМО в органічному виробництві. Закон, зокрема, містить положення, відповідно до якого органічна продукція повинна відповідати вимогам, встановленим для такої ж продукції, виробленої конвенційним (неорганічним) способом.

Нові маркування це вимоги в рамках закону, який набрав чинності 9 березня 2010 року. Але незважаючи на добрі наміри, етикетки є не дуже надійними і мають мало сенсу в Україні, де офіційно не вирощують ГМО.

Виробники почали поспішно наносити етикетки для запобігання штрафів. Звичайному споживачеві звісно цікаво - чи є ГМО в Україні адже майже всі продукти в магазинах чи супермаркетах мають маркування «без ГМО». Відповідно до нового закону, українські супермаркети почали маркування харчових продуктів для сертифікації щодо вмісту генетичне модифікованих організмів.

Але критики кажуть, що враховуючи незадовільний стан державних інспекцій, етикетки не являються гарантією заспокоєння рядового споживача щодо наявності ГМО на їхньому обідньому столі.

 

Висновки

Безумовно генномодифіковані організми - величезне досягнення теперішнього часу та основне питання полягає в тому, що їх вплив на організм людини досконало не вивчений, а тому неможна з впевненістю зазначити корисність чи шкоду даних організмі, адже тільки якщо у третього покоління споживачів не з'являться зміни на генетичному рівні можна з упененістю говорити, що ГМО безпечне і є вирішенням продоволбчої проблеми планети.

 

Біологічний диктант

1.      Що таке ген?

2.      Що означає фенотип?

3.      Що означає рецесивна ознака?

4.      Що означає домінантна ознака?

5.      В чому полягає гібридний метод схрещування організмів?

6.      Який метод схрещування використовують селекціонери при  виведенні нових сортів?

7.      Як ви розумієте природний добір?

8.      Назвіть форми розмноження організмів.

9.      Які організми називають ГМ?

10.    Чи приносить користь ГМО для с/г?

11 .   В якому році вперше були виведені ГМО?

12.    Що означає вислів трансгенні організми?

 


Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Професійно-технічна освіта України Управління освіти і науки рівненської облдержадміністрації Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти Рівненської області

Український центр оцінювання якості освіти  

Острозька міська рада Острозька районна рада Ostrog Media Portal

 

Выпадающее меню


ДПТНЗ "Острозьке вище професійне училище" 2010-2023